PR cikk írása 9 lépésben

A cikkírás céljának meghatározása

Mi lehet egy PR cikk írásának más célja, mint az, hogy megvegyék, amit árul az ember? Bármilyen meglepő azonban, nem kell minden PR cikknek az értékesítést szolgálnia. Hogy mi lehet a célunk vele, azt a marketingben már nagyon rég óta ismert, ún. AIDA szisztéma ismeretében könnyebb meghatározni. Az AIDA betűk egy-egy angol szó első betűi és azokat a fázisokat jelölik, amelyeken sok vásárló átmegy, mielőtt megvesz egy terméket.

Ezek a fázisok magyarul: figyelem, érdeklődés, vágyakozás, cselekvés. Amikor, tehát egy PR cikket megírsz, próbáld meg meghatározni, hogy potenciális vevőid hallhattak-e már termékedről vagy szolgáltatásodról. Ha nem, akkor a figyelem felkeltése lehet a cél. Ha termékedből már jó sok elkelt, de van még a raktáron, tehát már ismerős dolog a piacon, akkor lehet, hogy legjobban teszed, ha olyan módon írsz, hogy az vágyat ébresszen a PR cikk olvasóiban a vásárlásra.

Természetesen, vannak olyan helyzetek is, amikor valamilyen külső jelenségre kell reagálnod. Előfordulhat, hogy sok jogtalan kritika ér, akkor a cikk célja lehet a kritikákra való okos reagálás.

A célodat, tehát, külső és belső körülmények egyaránt meghatározhatják. Sokat segít a szöveg megalkotásában, ha a PR cikk írásának célját, maximum 3 mondatban megfogalmazva, fölírod egy papírra.

nyomda

A költségkeret meghatározása

Mivel a PR cikkért fizetned kell, nagyon fontos, hogy meghatározd, hogy mekkora a pénzügyi kereted a PR cikk megjelentetésére. Ez két szempontból fontos. Egyrészt, mert ettől is függ, hogy milyen médiumot választasz, illetve, hogy ott mekkora felületet használsz a PR cikk írására.

Másrészt, ha úgy döntesz, hogy az AIDA formulán végig haladsz, akkor ki kell számolnod, hogy az egyes fázisok között mennyi időt hagyj, és azt össze kell vetned az anyagi lehetőségeiddel. Sokan mondják, hogy egy-egy potenciális vásárlódnak kilencszer kell látni a hirdetésedet ahhoz, hogy végül vegyen tőled valamit. Ezért, mielőtt PR cikk írására adod a fejed, feltétlenül számold ki a cikk hatását, illetve a befektetésed megtérülésének esélyeit.

A célközönség megválasztása

Nem jó, ha abból indulsz ki, hogy célközönségem mindenki. Egy marketing workshopon az egyik résztvevő görcsösen ragaszkodott ahhoz, hogy az ő terméke (melyről nem árulta el, hogy mi) mindenkinek jó. Próbáltuk meggyőzni arról, hogy csak úgy, mindenkinek nem lehet kommunikálni. Erre azt mondta, hogy tegye fel a kezét, aki nem szereti a zenét. Mire azonnal adódott az ellenkérdés: Milyen zenét? Mert lehet, hogy a termékem azoknak jobb, akik a pop zenét szeretik és kevésbé jó azoknak, akik a komolyzenét szeretik. De az is lehet, hogy azoknak a leges-legjobb, akik a magyar népdalokat szeretik. És itt jön két összefüggés. A célcsoportod mit olvas? Amit ők olvasnak, ott mennyibe kerül egy adott PR cikk felülete? Legjobb, ha előveszel egy papírt és lerajzolsz rá sok nagy kört, melyeket 3 részre osztasz és egy-egy részt hagysz a célközönség jellemzőire, a médiumra és a költségekre. Ha több variációd is van, akkor jó, ha mindegyiknek megbecsülöd a megtérülését és utána választasz.

Konkurencia-kutatás

Sose írj úgy, hogy nem tudod a többiek, akik ugyanazt árulják, miket írnak. Ez több szempontból is hasznodra válhat. Tegyük fel, hogy elem nélküli hallókészüléket forgalmazol. Ez egy új termék, a Te városodban még nem árul senki ilyet. Viszont van egy bolt valamelyik utcában, ahová sokan járnak. Ennek a boltnak meg kell ismerned a reklámtevékenységét. Ha ők sikeresek, és mondjuk kommunikációjuk szerves része, hogy ritkán kell a hallókészülékeikben elemet cserélni, akkor ezt az üzenetet figyelembe véve kell neked PR cikket írni.

Kiindulhatsz abból, amit a vetélytársad ír az elemről és kommunikálhatod azt, hogy a te készülékedbe pedig soha nem kell cserélni az elemet. Hogy lehetséges ez – kérdezhetik PR cikked olvasói. Ennek lehet jó hatása és rossz hatása. Ha a hallókészülék vásárlói már annyit hallottak az elemről, hogy unják, akkor rossz hatása lesz üzenetednek. És itt jön a PR cikk írásának legnehezebben megragadható lépése.

Gondolkozás

Mindig gondolkozni kell azon, hogy mit írj. Föl kell tudnod építeni az érveidet a termék megvásárlása mellett. El kell hagynod bizonyos részleteket. Ki kell találnod, hogy hogyan tagold a mondandódat. Én ehhez két eszközt használok: a mobilomat és a lábamat. Nem, nem lábbal írok, de sétálás közben jönnek a legjobb gondolataim, és mivel nálam van az okostelefonom, abban rögzítem őket.

Gondolom, neked is megvan az a helyzet, amiben a legtöbb jó ötleted jut az eszedbe. Ehhez azonban még kell valami. Jól kell megfogalmaznod a saját cikked írásával kapcsolatos kérdésedet. Tegyük fel, hogy klímaberendezéseket értékesítesz, és már július van, de még mindig nem volt igazi kánikula. Mivel erre nem számítottál, már rég megírtad PR cikkeidet, amit át szeretnél írni az új helyzetre. Ilyenkor fölmerül a kérdés, hogy akkor ezt most hogyan írd át. Ez egy nagy kérdés. Nehéz rá válaszolni. Viszont, ha úgy teszed föl a kérdést, hogy mely pontokon írd át, akkor közelebb kerülhetsz a megoldáshoz.

Írás

Végül, le kell ülni és írni kell. Ha nehezen megy maga a fogalmazás, akkor először, a gondolatban már megszerkesztett struktúrát írd le. Olyan ez, mintha minden bekezdés kapna egy saját címet. Ha címet adni is nehéz a bekezdéseknek, akkor írj így.

„El kell mondom a sajtomról, hogy kecske tejből készül. El kell mondanom, hogy saját receptem van rá. El kell mondanom, hogy finom és nem túl zsíros. El kell mondanom, hogy higiénikus körülmények között készül nem a sufniban.” Nem egyszerű ezek után megírni a cikket?

Ha az általad forgalmazott áru műszaki cikk, akkor úgy is kezdheted a PR cikk megírását, hogy elkezdesz válogatni a műszaki paraméterek között, és amiben a te kütyüd jobb mint a többi hasonló, azokról írsz egy-két mondatot, majd írsz az összehasonlító elemzéshez egy bekezdést, mely bevezeti a témát, a végére meg teszel egy ajánlatot.

Végső esetben készíthetsz úgy is cikket, hogy megnézel egy angol vagy bármi más, általad ismert nyelven írt cikket és átveszed annak struktúráját. Vigyázz!! Sose plagizálj! Egyrészt büntethetik másrészt lebukhatsz az olvasóid előtt. Már pedig belőlük lesznek a vevőid.

Ha az iskolában mindig jól ment a fogalmazás, akkor pedig már van egy biztonság érzeted, ha írsz. Erre a PR cikk írásánál is nyugodtan hagyatkozhat, akár egy úszó a vízre. Ugyanakkor ne feledd: a PR cikk nem értekezés. A PR cikk írásakor kereskedelmi cél vezet.

Ha jó író vagy, akkor biztos van már egy egyéni stílusod. Kis viccek, megszokott képi világ, átvett vagy kifigurázott fordulatok, melankolikus vagy ironikus hangvétel. Hogy ezen változtatnod kell-e vagy maradhat így? Nos, ezt magadnak kell eldöntened.

Ellenőrzés

Az első és legjobb ellenőrzés, ha fogod magad és fölolvasod magadnak a szövegedet. Ha valahol valami döcög, meg fogod hallani. Ilyenkor korrigálj.

A második ellenőrzés az lehet, hogy valahol, valamilyen online felületen, ahol ingyen lehet hirdetni, fölteszed a cikked egy részét. Ha sokan írnak neked utána, akkor a cikk jó, mehet. Ha van hírleveled, akkor régi ügyfeleidnek is kiküldheted a szöveged. Itt akár két változatot is útjára bocsájthatsz. Figyeld meg majd a hírlevél statisztikáit. Amelyik változatot jobb eredményt mutat, azt tedd be offline felületedre, mint PR cikket.

Publikálás

És végül, itt a nagy pillanat. Ezért dolgoztál annyit. átküldöd a PR cikkedet a lap szerkesztőjének. Fonots! Kérjél tőle legalább egy lehetőséget a korrektúrára. Ha megkapod a lehetőséget, nyomdába kerülés előtt egyszer olvasd át a megtördelt változatát a cikkednek. Ha minden rendben, akkor mehet a nyomtatás.

Reagálások megfigyelése

Vezess naplót arról, hogy mi történik a PR cikk megjelenése után. Hányan telefonálnak, hány e-mail érkezik, hány vevő jön be hozzád, hányan szólnak neked, hogy látták a cikket és ez jó volt, de azt másképp kellett volna. Ez a napló alapja lesz a cikked átírásának. De vigyázz! Nem kell mindig mindenkinek a szavára adni. A legfőbb kritikusod a pénztárgéped. Ha jönnek a bevételek, de valaki szerint rossz a betűtípus, egyáltalán nem biztos, hogy változtatnod kell.

Ha pedig egyáltalán nem mozdul semmi a PR cikk hatására, ne csüggedj. Lehet, hogy csak annyi a baj vele, hogy a potenciális vevőid nem látták elégszer.

Ha ezek a tanácsoktetszettek és szeretnéd nekem átküldeni a PR cikkedet, hogy nézzem meg újságírói szempontból, bátran küld át a „Kapcsolat” menüpontban megadott címre! Dolgozni fogok rajta.